Dronebeelden Philipsdam en Krammersluizen


De Philipsdam is een onderdeel van de Deltawerken. Met de bouw van de Philipsdam werden de wateren Krammer en Volkerak direct afgesloten van de Oosterschelde. De Philipsdam loopt van de Grevelingendam naar Sint Philipsland en is bewegwijzerd als N257.

De bouw van de Philipsdam begon eind 1976 met de bouw van een werkeiland op de Plaat van Vliet. Toen dit eiland anderhalf jaar later klaar was, werd begonnen met het bouwen van enkele sluizen voor de binnenvaart en de pleziervaart; De Krammersluizen.

De Krammersluizen zijn technisch vrij complex omdat ze moeten voorkomen dat er uitwisseling plaatsvindt van het zoete water van het Volkerak en het zoute water van de Oosterschelde. De Krammersluizen maken daarom gebruik van een uniek systeem waarmee zout water van onderen, of zoet water van boven wordt afgezogen (afhankelijk van de bestemming van het schip). Hierdoor stroomt er geen zout water in het Volkerak en slechts een beetje zoet water in de Oosterschelde. De sluizen zijn 280 meter lang en 24 meter breed zodat ze ruimte bieden aan binnenvaartschepen met vier duwbakken.